Aby záda nebolela

Bolesti zad trápí podle posledních odhadů až třetinu naší populace. To znamená, že i v našem nejbližším okolí je pravděpodobně někdo, kdo těmito nesnázemi trpí. Dlouhodobé obtíže už musí řešit lékař, cestě do jeho ordinace se ale lze v mnoha případech vyhnout. To pokud budete na svá záda včas myslet a dopřejete jim to, co potřebují.

Proč bolí záda

Vznik bolesti zad má mnoho příčin. Mezi nejčastější patří dlouhé sezení u počítače ve strnulé poloze bez přestávek a protahování, špatné držení těla při sezení i chůzi, nadváha, málo pohybu nebo jednostranná fyzická zátěž. Zádům nesvědčí ani průvan a chlad. Co tedy dělat, aby vás záda nebolela? Tady je pár osvědčených rad, které pomohou vám i vašim zádům.

Cvičte a hýbejte se

Se snižováním pohybových aktivit, které ubývají i v důsledku postupujícího věku, naše svalstvo ochabuje a šlachy se zkracují. Trpí tím zejména lidé se sedavým zaměstnáním. Je proto důležité začít se systematickým pohybem a udělat z něho pravidelnou součást našeho života. Začít můžete s pravidelnými procházkami, plaváním, jízdou na kole nebo návštěvou posilovny. Každá aktivita je prospěšná, ale  vždy začínejte s menší zátěží, kterou zvyšujte postupně.

1. Dělejte přestávky v práci

Lidský organismus není stroj a pro lepší výkon potřebuje nejméně po dvou hodinách oddech. Chvíli odpočinku můžete místo pití kávy využít pro posílení vašeho svalstva.  Začít můžete s protahovacími cvičeními, která jsou jednoduchá a příjemná a tělu nesmírně prospějí. Ochablé svalstvo totiž úzce souvisí s bolestmi zad i kloubů.

2. Správné držení těla při chůzi

Nejlepší prevencí před bolestmi zad a v oblasti krční páteře je právě správné držení těla. Při chůzi se nehrbte, mějte vaše tělo i hlavu vzpřímené. Co to to znamená? Zkuste spojit pomyslnou linkou kotníky, kolena, kyčle ramena a uši do jedné osy. Pokud jsou opravdu v jedné přímce, máte správný postoj. U většiny lidí se však jedná o řadu jednotlivých úseček, které nejsou v jedné linii, ale navazují na sebe v různých úhlech. Pro tělo to znamená více zbytečné práce, aby vyrovnávalo jeho vychýlení z osy. Z toho pramení úbytek energie a následně i únava.

3. Správně seďte

To znamená seďte rovně. Radu, kterou každý slýchal už ve škole, ale v dospělosti už na ní moc nedbá. Celá vaše záda by měla být opřená o opěradlo židle a vaše tělo by mělo tvořit pomyslný trojúhelník, který propojuje trup, hýždě a kolena. Nehrbte se a nenaklánějte se dopředu. Pokud navíc máte ve zvyku sedět jen na kraji židle, bolesti páteře jsou jen otázkou času. Myslete na to, že máte mít vzpřímenou hlavu a ramena mají být zatažená dozadu.

4. Hlídejte si váhu

Správná hmotnost prospěje celému organismu, nejen zádům. Nadváha a obezita zejména je zdrojem mnoha zdravotních problémů, včetně těch s pohybovým aparátem. Ideální hmotnost neexistuje, mění se s věkem i typem postavy. Pro orientaci ale dobře poslouží  Body Mass Index (BMI), který  vychází z tělesné výšky a hmotnosti. Doporučené BMI (vydělení hmotnosti daného člověka druhou mocninou jeho výšky) je pro muže je 20 – 25, pro ženy mezi 19 až 24. Pokud chcete vědět opravdu přesně vše potřebné o vaší hmotnosti, zjistěte si poměr svalů a tuků ve vašem těle u odborníků, jako jsou nutriční poradci nebo dietologické poradny. Tuto službu nabízejí i některá fitcentra.

TIP: OFFICE THERAPY – SITTING POINT AND HAND REFLEXOLOGY V SABAI
Masáž pro uvolnění svalstva ztuhlého vinou sedavého zaměstnání a práce na počítači. Probíhá ve třech fázích – začíná uvolněním nohou od chodidel až po sedací partie a bederní i krční páteř. Součástí procedury je stimulace reflexních bodů na dlaních pro obnovu přirozeného proudění energie a tlaková masáž paží až po krční páteř.

 

Posilujeme imunitu skrze reflexní body

Říjen je v SABAI měsícem IMUNITY. Reflexní terapie je více než tisíc let stará asijská mas...

Detox organismu

Jste unavení a chybí vám energie a radost ze života? Pokud jsou vaše odpovědi ano, nemusít...